Som konsument har du inte bara rättigheter
Jag har jobbat inom serviceyrket sedan jag tog studenten och det har avrit allt från att stå i kassan på donken till att sitta i kundtjänst på sveriges största telecomföretag.
Något som jag märkt är en genomgående tråd är att alla konsumenter inte vet om att de faktiskt har skyldigheter och inte bara rättigheter.
När du skriver på ett kontrakt för en ny mobil telefon, ett hus, lån mm så finns det alltid ett avtal med och längst ner på pappret brukar det stå "jag har LÄST och GODKÄNT de almänna villkoren"
När ni skriver under denna rad så har ni alltså gett företaget/banken ett kvitto på att ni faktiskt godkänner ALLT som står i avtalet, vilket betyder att man inte ett år senare kan påstå att man inte läst villkoren och inte visste om att det var så.
Det är en SKYLDIGHET som konsument att läsa avtalen, bara för att underlätta för dessa företag och för er själva så ni slipper ringa till en kundtjänst och gapa och skrika som tre åringar.
Skulle ni ringa till en kundtjänst så kan ni ju tänka på följande:
1. personen i telefonen har inte en aning om varför du skriker på denne, förklara erat ärende lugnt och sansat.
2. Presentera er inte med eran arbetstitel så som advokat jonsson, direktör larsson. Det kommer inte hjälpa er, man behandlar inte personer med fina titlar bättre än andra. Det kommer bara att skapa irritation hos er när ni inte får den bekräftelse ni letar efter samt hos personen på företaget som återigen måste påminna vuxna människor om att alla är lika mycket värda eller ovärda.
3. Det hjälper heller inte att vara spydig, vill du ha hjälp med ditt ärende så får du se till att vara tillmötesgående.
4. Det hjälper heller inte med att hota med tidiningar eller PLUS, så länge personen på företaget har agerat efter företagets villkor och stadgar så är det så det är.
Utpressning fungerar inte. Det är bara en taktik som småaktiga människor tar vid för att skrämma/hota personen på andra sidan för att få som dom vill.
5. Personangrepp är ALDRIG ok!! Personen i kundtjänsten har personligen inte bestämt regler och avtal för företagets tjänster. Därav är ord som är du idiot, är du dum på riktigt och ni som jobbar där kan inte ens knyta skorna själva fruktansvärt onödiga och kommer inte ta er någon vart förutom längst bak i kön när denna person väljer att avsluta samtalet med er för att ni inte går att resonera med.
Detta fungerar överallt där man som konsument ibland får motgångar och avtal och villkor inte är skrivna som du vill, på så sätt kan man oxå ringa tillbaka till företaget eller gå tillbaka till butiken utan att skämmas.
Om man bara tänker efter innan man ringer eller går in i en butik så kommer mötet/samtalet bli så mycket trevligare än om man går in för att skrika och bråka.
Sen en sak som ni vuxna borde tänka på som ni lär era barn, genom att skrika kommer man ingen vart.
Hoppas att jag framför lite åsikter från alla kundservice/butiks medarbetare som inte får göra det.
Besos
Något som jag märkt är en genomgående tråd är att alla konsumenter inte vet om att de faktiskt har skyldigheter och inte bara rättigheter.
När du skriver på ett kontrakt för en ny mobil telefon, ett hus, lån mm så finns det alltid ett avtal med och längst ner på pappret brukar det stå "jag har LÄST och GODKÄNT de almänna villkoren"
När ni skriver under denna rad så har ni alltså gett företaget/banken ett kvitto på att ni faktiskt godkänner ALLT som står i avtalet, vilket betyder att man inte ett år senare kan påstå att man inte läst villkoren och inte visste om att det var så.
Det är en SKYLDIGHET som konsument att läsa avtalen, bara för att underlätta för dessa företag och för er själva så ni slipper ringa till en kundtjänst och gapa och skrika som tre åringar.
Skulle ni ringa till en kundtjänst så kan ni ju tänka på följande:
1. personen i telefonen har inte en aning om varför du skriker på denne, förklara erat ärende lugnt och sansat.
2. Presentera er inte med eran arbetstitel så som advokat jonsson, direktör larsson. Det kommer inte hjälpa er, man behandlar inte personer med fina titlar bättre än andra. Det kommer bara att skapa irritation hos er när ni inte får den bekräftelse ni letar efter samt hos personen på företaget som återigen måste påminna vuxna människor om att alla är lika mycket värda eller ovärda.
3. Det hjälper heller inte att vara spydig, vill du ha hjälp med ditt ärende så får du se till att vara tillmötesgående.
4. Det hjälper heller inte med att hota med tidiningar eller PLUS, så länge personen på företaget har agerat efter företagets villkor och stadgar så är det så det är.
Utpressning fungerar inte. Det är bara en taktik som småaktiga människor tar vid för att skrämma/hota personen på andra sidan för att få som dom vill.
5. Personangrepp är ALDRIG ok!! Personen i kundtjänsten har personligen inte bestämt regler och avtal för företagets tjänster. Därav är ord som är du idiot, är du dum på riktigt och ni som jobbar där kan inte ens knyta skorna själva fruktansvärt onödiga och kommer inte ta er någon vart förutom längst bak i kön när denna person väljer att avsluta samtalet med er för att ni inte går att resonera med.
Detta fungerar överallt där man som konsument ibland får motgångar och avtal och villkor inte är skrivna som du vill, på så sätt kan man oxå ringa tillbaka till företaget eller gå tillbaka till butiken utan att skämmas.
Om man bara tänker efter innan man ringer eller går in i en butik så kommer mötet/samtalet bli så mycket trevligare än om man går in för att skrika och bråka.
Sen en sak som ni vuxna borde tänka på som ni lär era barn, genom att skrika kommer man ingen vart.
Hoppas att jag framför lite åsikter från alla kundservice/butiks medarbetare som inte får göra det.
Besos
Kommentarer
Trackback